Blog motoryzacyjny Healthy Car

Wymiana tylnych klocków hamulcowych

Wymiana tylnych klocków hamulcowych krok po kroku z elektronicznym hamulcem ręcznym (na przykładzie Mazdy 3)

Wymiana tylnych klocków hamulcowych to ważna procedura zapewniająca bezpieczeństwo i niezawodną pracę układu hamulcowego pojazdu. We współczesnych samochodach coraz częściej spotykany jest elektroniczny hamulec ręczny, a jego obecność wymaga specjalnego podejścia do wymiany klocków.
Przed rozpoczęciem prac należy rozsunąć zaciski hamulcowe przy użyciu oprogramowania diagnostycznego — umożliwia to bezpieczne odłączenie i demontaż zużytych klocków. Pominięcie tego kroku może doprowadzić do uszkodzenia elementów układu hamulcowego. W tym przypadku konieczne jest rozprężenie tłoczków hamulcowych programowo — za pomocą odpowiedniego sprzętu diagnostycznego lub według instrukcji pojazdu przy użyciu przycisków i ustawień wewnątrz kabiny.
Następnie należy zdjąć koło, odłączyć zacisk hamulcowy i przeprowadzić wizualną diagnostykę. Objawy zużycia klocków hamulcowych to m.in. zmniejszona grubość warstwy ciernej, nierównomierne zużycie, a czasem metaliczne piszczenie podczas hamowania.
Po demontażu starych elementów montowane są nowe tylne klocki hamulcowe, wcześniej posmarowane smarem ceramicznym. Zapobiega to zapiekaniu się części wskutek korozji i minimalizuje ryzyko pisków hamulców podczas eksploatacji.
Po złożeniu układu i zamontowaniu koła należy pamiętać, że podczas pierwszych przejazdów następuje docieranie się klocków hamulcowych, któremu mogą towarzyszyć odgłosy pracy. Jest to zjawisko normalne i ustępuje po kilku hamowaniach.
Jeśli szukasz zaufanego warsztatu samochodowego w Warszawie do obsługi układu hamulcowego, nasz serwis jest gotów pomóc. Wymieniamy klocki hamulcowe w autach wszystkich marek, pracujemy z elektronicznymi hamulcami ręcznymi, używamy wysokiej jakości materiałów eksploatacyjnych oraz profesjonalnego sprzętu.